fbpx

Bert van Laarhoven

HORECA VERHALEN

Samen door de coronacrisis

Samen door de corona crisis

Het kabinet was van plan om met een praktijkproef een veilige manier te vinden om samen door de coronacrisis te komen en de horeca gedeeltelijk weer te openen.

Een echte harde startdatum is nog niet bekend. Volgens geruchten zou dit in december gaan plaats vinden met een twintigtal bedrijven. Welke bedrijven dit dan zouden zijn is niet bekend.

Handiger was het geweest als men dat in juni/juli had uitgeprobeerd, dan was er nu al een beter zicht geweest op wat kan en wat niet kan.

De regels die waarschijnlijk zullen gelden voor de horeca zijn:

• Maximumaantal bezoekers per vierkante meter binnen.
• Er moet goede ventilatie zijn.
• Per tafel mogen maximaal vier mensen zitten.
• Looproutes voor gasten en personeel.
• Gasten moeten mondkapjes op als ze zich verplaatsen
• Er moeten in de zaken kuchschermen komen te staan.
• Duidelijke afspraken over sluitingstijden en de verkoop van alcohol.

Open tijdens de corona crisis.

Het was de bedoeling dat er begin december eerste resultaten bekend zouden zijn. Als dit positief zou zijn en het aantal coronabesmettingen zou blijven dalen, dan was het de bedoeling dat restaurants voor einde van het jaar weer open zouden mogen. Veel voorstanders van de gedeeltelijke opening van de horeca, wijzen erop dat er nog steeds geen besluit is genomen. Het is nog niet bekend welk besluit er dinsdag exact worden genomen, gezien de hoge aantallen Coronabesmettingen.

Voor de sluiting van de horeca in oktober was het advies van het Outbreak Management Team om restaurants open te houden onder strikte regels. Dit is toen als advies door de regering genegeerd. Stand van zaken is, dat men het te vroeg zal vinden om iets te zeggen over een heropening.

Gaat de horeca nog wel open, dan zal de horecaondernemer zijn zaak in de kerstsfeer om willen toveren en leuke kerstmenu’s bedenken voor afhaal of om de gasten in de zaak te ontvangen. Dubbel werk dus. Daarbij komt ook nog de inkoop. Ook het vinden van voldoende goed personeel om een goede heropening voor elkaar te krijgen zal ook niet eenvoudig zijn. Velen zijn wat anders gaan doen en zijn op de korte termijn ook niet zomaar beschikbaar.

Wat kunnen we dan samen?

Ook wij vragen ons af hoe wij onze horecaklanten nu het beste kunnen helpen, hoe wij samen door de coronacrisis kunnen komen.

Normaal is het voor de kerst bij ons druk om de kassasystemen om te programmeren met de kerstmenukaart, omdat de meeste ondernemers daar geen tijd voor hebben. Dit jaar niet door de onzekerheid van opening en dan is het probleem bij ons nog maar klein.

Daarom bieden we dit jaar aan om de afhaal- en bezorgsoftware 2 maanden gratis uit te proberen voor gebruik, tijdens de 2e horecasluiting. Met deze bestelmodule wordt er een bestelpagina op het Ecash online platform voor u ingericht. U zet op de kassa de artikelen aan die uw online gasten mogen bestellen. Deze worden vervolgens getoond op de bestelpagina. Een link naar deze bestelpagina kunt u op uw website (laten) zetten of intergreren.

Ook kan er gewerkt worden met een tafel QR-code. Hiermee kan de gast, door het scannen van deze code, met de eigen telefoon een bestelling doen en komt deze in de kassa terecht.

Voor beide modules geld dat er een QR-code gebruikt kan worden. Deze plaatst u bij de voordeur, in de folder of op tafel. De bestellingen komen vervolgens zoals u gewend bent bij de juiste printer uit het systeem gerold.

Instelbaar is of de bestelling direct betaald moet worden via een online betaling of dat de bestelling contant afgerekend dient te worden? De IDEAL-transactie wordt uitgevoerd door Mollie Payment omdat dit bedrijf de laagste transactiekosten rekent, namelijk € 0,29 per transactie. Op deze manier kunt u afhaal- en bezorgbestellingen via uw website eenvoudig managen. Bovendien komt de omzet op een omzetuitdraai te staan en hoeft u niet alle afzonderlijke bonnen te tellen.

Door u deze gratis mogelijkheid te bieden, hopen wij u in deze dagen zo goed mogelijk van dienst te zijn. Op deze manier samen te kijken naar wat er mogelijk is om samen door de Coronacrisis te komen.

Heeft u geen kassasysteem van Tonit, geen probleem. Tonit kan het bestelplatform ook voor u beheren. Waarna gasten, via de link van de bestelpagina, online een bestelling plaatsen. Deze bestelling krijgt u vervolgens binnen via email.

Heeft u interesse? U kunt contact opnemen via 073 – 6 430 419 of het contactformulier.