fbpx

Bert van Laarhoven

HORECA VERHALEN

Omzet maken tijdens de 2e horeca sluiting?

Kun je met afhalen en bezorgen van maaltijden je vaste lasten terug verdienen, kun je nog omzet maken tijdens de 2e horeca sluiting? Allemaal vragen waar de horecaondernemer met een restaurant nu mee zit.

Volgens de huidige richtlijnen mogen horecazaken geen gasten ontvangen. Gasten mogen wel afhalen en ook het bezorgen van maaltijden is toegestaan.

Omzet halen uit afhalen en bezorgen

Voor veel restauranteigenaren is het bezorgen van maaltijden iets volledig nieuws. Het roept veel vragen op zoals hoe gaan we de maaltijden vervoeren zo dat zij bij de gast warm aankomen, zonder verlies van kwaliteit. Het is natuurlijk de bedoeling dat de gasten zo overtuigd zijn van de maaltijden dat zij in de plaats van een keer per de week bij je komt eten, een keer in de week bij je besteld. En dat zij bij diegene horen, die als bekend wordt dat jullie restaurants weer open mag meteen reserveren.

Als je na wat gepuzzel weet wat waarin het best vervoerd kan worden, heb je de logistiek van het vervoer op de rit.

Dan komt de interne logistiek om de hoek kijken. Je wil geen grote groep van medewerkers mengen in de zaak die zo met elkaar in aanraking komen. Dan kun je er voor kiezen om te werken in kleine groepjes van twee of drie medewerkers.

Twee of drie medewerkers in de keuken, hetzelfde voor in het restaurant om het afhalen en bezorgen te organiseren, zij hebben contact met de gasten. Dan nog twee of drie bezorgers. Deze drie groepen moeten, als je het goed wil doen, streng van elkaar gescheiden worden. Zo is de kans groot dat iedereen gezond blijft.

Dit zijn ervaringen die geleerd zijn uit de vorige Horeca sluiting in maart. Het klinkt eenvoudig om tijdelijk van restaurant naar bezorg- en afhaalrestaurant om te schakelen, maar er zitten gewoon wat haken en ogen aan.

Promotie van eigen website

Zeker in een tijdperk waar alles steeds digitaler wordt, moeten uw gasten makkelijk via telefoon of eigen website (bron : RTL Nieuws) een maaltijd kunnen bestellen en dienen jullie dit je gasten te laten weten via de bekende kanalen, zoals Facebook, Instagram (bron: Horecava) etc. Marketing zal een grote rol gaan spelen voor uw restaurant, zodat de bezorg- en afhaalfunctie aanslaat.

Als je het succesvol doet is het mogelijk om 20 a 30 procent van je normale omzet te halen. Dit levert de broodnodige liquiditeit op om personeel, leveranciers, verzekeringen en je gas en licht te betalen.

Dit betekent dat het voor jezelf wellicht niks oplevert, maar dat kan van ondergeschikt belang zijn. Het gaat er natuurlijk om dat je het hoofd boven water houdt, en deze crisis overleeft. Het maken van goede winsten komt later weer.

Bedenk: iedereen is geraakt door alles wat hen nu overkomt. Het is nu onzeker (bron : Lunchroom.nl) over wat wanneer weer mag. Als ondernemer blijf je strijdvaardig.